20130328_214654.jpg
Toader Laurentiu

Miercurea Ciuc
Str.Libertatii nr.8
Harghita

Mob: 0722 589650
E-mail: laurentiu@destinemciuc.com
Asigurare de raspundere a transportatorului pentru marfa transportata in calitate de caraus (CMR)

Obiectul asigurarii CMR il constituie raspunderea companiilor ce efectueaza transporturi nationale sau internationale cu vehicule (care sunt mentionate expres in polita de asigurare), pentru avarierea sau distrugerea marfurilor incredintate pentru transport.

Fac obiectul asigurarii numai raspunderile ce ii revin transportatorului in calitate de caraus pentru pagube produse marfurilor transportate cu vehicule, potrivit prevederilor de la art.17 si 23 din "Conventia privind contractul pentru transportul international de marfuri pe sosele (C.M.R.)", atat pe teritoriul Romaniei, cat si in afara acestuia.

Valabilitatea asigurarii poate fi determinata pe un anumit transport/ calatorie, sau pe o anumita perioada de timp.

Raspunderea transportatorului incepe de la primirea marfii pana la predarea acesteia si raspunde pentru pierderea totala, partiala sau vatamarea produselor transportate precum si pentru depasirea termenului de livrare.

Riscuri acoperite:

- pierderea si avarierea marfurilor pe durata transportului rutier precum si furtul, cu mentiunea ca daca vehiculul incarcat cu marfa este transportat o parte a traseului pe mare, cale navigabila interioara, cale ferata sau aeriana in executarea unui transport unitar fara descarcarea marfii din vehicul, prezenta polita acopera intreg transportul mixt;
- intarzierea in livrare, in limita taxelor de transport
- in limita sumei asigurate, cheltuielile rezonabile efectuate pentru prevenirea producerii riscului, salvarea sau limitarea pagubelor, precum si cheltuielile de expertiza si de judecata cand asiguratul a fost obligat la despagubiri intr-o actiune civila.

Includerea acoperirii riscului de furt este diferita de la o societate de asigurare la alta. Unii asiguratori nu considera furtul ca facand parte dintr-o asigurare CMR, astfel incat paguba produsa prin furt nu ar fi vina transportorului. Majoritatea societatilor de asigurari despagubesc doar furtul prin efractie. Exista si asiguratorii care acopera furtul total sau partial incluzand aceasta in polita ca o clauza suplimentara, pentru care solicita plata unei prime suplimentare.

Suma despagubita in cazul pierderii totale sau partiale a marfii, se determina pe baza costului marfii la locul si momentul primirii acesteia pentru transport. Valoarea marfii este determinata pe baza cursului bursei sau pe pretul curent al pietei. In lipsa acestora valoarea marfii se va determina pe baza valorii uzuale a marfurilor de acelasi fel si aceasi calitate.

Cuantumul despagubiri nu poate sa depaseasca 25 franci/kg (prin franc se intelege francul-aur, cu greutatea de 10/31 grame si continut de finete de 0,900) de greutate bruta lipsa, conform articolului 3 din Conventia referitoare la transportul international de marfuri pe sosele, incheiata la Geneva in 1956 si ratificata de Romania in 1972.

Alaturi de acestea se restituie si taxa de transport, taxe vamale si celelalte cheltuieli in legatura cu transportul marfii.

In cazul depasiri termenului de livrare, in urma dovezilor aduse de pagubit prin care se demonstreaza ca depasirea termenului a provocat daune, transportatorul este obligat sa plateasca despagubiri pana la un nivel maxim ce este egal cu nivelul taxelor de transport.

Excluderi:

a) pagube indirecte (de exemplu: scaderea preturilor marfurilor)

b) cheltuieli pentru imbunatatirea, transformarea bunurilor precum si repararea unor avarii produse de cauze care nu sunt cuprinse in polita de asigurare

c) pagube produsemarfurilor transportate ca urmare a:
- razboiului, grevelor, tulburarilor civile, etc.
- utilizarii autovehiculelor descoperite si fara prelata, daca acest mod de utilizare a fost convenit in mod expres intre parti
- lipsei sau defectiunii ambalajului pentru marfurile expuse prin natura lor la stricaciuni sau vatamari atunci cand nu sunt ambalate sau sunt prost ambalate
- manipularii in timpul incarcarii si descarcarii, precum si in timpul deplasarii mijlocului de transport ca urmare a nerespectarii normelor de ancorare
- naturii unor marfuri, expuse unor cauze inerente chiar a acestei naturi, fie perimarii complete sau partiale sau vatamari din cauza ruperii, ruginirii, descompunerii spontane, uscarii, scurgerii normale sau actiunii parazitilor si rozatoarelor
- incarcarii sau numerotarii insuficiente sau nesatisfacatoare a coletelor
- transportului animalelor vii.

Primele platite pentru polita CMR sunt calculate de catre asigurator pe baza informatilor despre natura marfii transportate si detaliile vehiculului utilizat pentru transport. Se ia in considerare si in cazul unor ansambluri cap tractor-semiremorca problema asigurarii semiremorcii (de obicei, remorca este asigurata impreuna cu vehiculul remorcher, ca un cuplu de vehicule).

Un factor important in stabilirea primelor este suma asigurata sau limita raspunderii solicitate de asigurat. De asemenea valoarea fransizei poate mari sau scadea totalul primei platite de asigurat.

Perioada asigurata variaza intre o luna si un an de zile.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one